Zorg in onderwijs/Route B

Wanneer kan je hieraan denken?

Naast thuisbegeleiding biedt Zorgokee ook Zorg in onderwijs aan kinderen en jongeren die vastlopen en dreigen uit te vallen op school. Een begeleidster komt dan op school begeleiding bieden. Er wordt een traject op maat opgesteld waarbij leerlingen ondersteund worden in de schoolse setting om uiteindelijk weer zelfstandig te kunnen functioneren op school. Hierbij gaat de begeleidster de driehoeksverhouding aan tussen het systeem, school en Zorgokee.

Binnen Zorg in onderwijs staan hulpvragen zoals: het in balans brengen van de draagkracht en draaglast, vergroten van de schoolse vaardigheden, sociale vaardigheden, omgaan met emoties/stress en gezag centraal.

Route B is een project voor jongeren die te maken hebben met uitval binnen het middelbaar onderwijs en/of als vervolgstap op een behandeltraject. Route B kan een passend aanbod bieden in het preventieve kader, als ook in situaties waarbij leerlingen nog niet volledig zijn uitgevallen in het onderwijs.

De doelgroep

Voor wie is zorg in onderwijs?

Zorgokee biedt Zorg in Onderwijs aan kinderen en jongeren in de leeftijd van 6 tot 18. Bij deze kinderen/jongeren is sprake van psychische problematiek zoals een autisme spectrum stoornis (ASS), ADHD of andere (internaliserende) problematiek die er op dit moment voor zorgt dat het niet mogelijk is zelfstandig onderwijs te kunnen volgen.

Zorg in onderwijs wordt geboden op basis van een Persoonsgebonden Budget (PGB) of Zorg in Natura (ZIN).

Route B

Route B is gericht op jongeren die uitgevallen zijn in het middelbaar onderwijs. Deze jongeren krijgen binnen Route B een passend zorg- en onderwijsaanbod om de leerling zo goed mogelijk te versterken. Dit doet Zorgokee door een samenwerking met de Wijnberg, die zorg draagt voor het onderwijsaandeel binnen Route B, altijd in samenwerking met de school van herkomst van de leerling.

Wat doen wij?

Route B kan een passend aanbod bieden in het preventieve kader, als ook in situaties waarbij leerlingen nog niet volledig zijn uitgevallen in het onderwijs. Het doel van het traject is om een nieuw toekomstperspectief te creëren van successen. Het traject wordt gekenmerkt door een samenspel van begeleiding en onderwijs, waarbij sprake is van een nauwe samenwerking met het systeem rondom de jongeren.

Uitgangspunt is altijd zo snel mogelijke uitstroom naar een passende vorm van onderwijs of een alternatief ontwikkelperspectief.

De leerling ontvangt binnen Route B begeleiding van de persoonlijk (ambulant) begeleider, gericht op de persoonlijke hulpvragen van de leerling. Zowel individueel als in groepsverband met groepsgenoten wordt gewerkt aan deze hulpvragen en het versterken van de leerling, zodat deze leerling weer in zijn eigen kracht komt te staan.

Als het onderwijs niet (meer) lukt, zijn er binnen Route B verschillende mogelijkheden om onderwijs op locatie te volgen. Het onderwijs is gericht op de opbouw van schooluren, schoolse activiteiten en ontwikkeling van schoolse vaardigheden. Hierbij wordt de leerling op maat begeleidt door een docent/mentor. Route B werkt met leerdoelen die aansluiten op de kwaliteiten, talenten en interesses. Vanuit deze setting wordt er toegewerkt naar een passend uitstroomperspectief.

Leerlingen werken in boeken gefaciliteerd door de school van herkomst of ze werken via Studiemeter (online) aan: Engels, Nederlands, Rekenen en Burgerschap.

Hoe ziet een dag er uit?

Leerlingen bij Route B werken via een op maat gemaakte weekplanning, afgestemd op de belastbaarheid, motivatie en behoeftes van de leerling.

Dagelijks wordt er met de gehele groep een groepsactiviteit ondernomen, deze sluit aan bij de hulpvragen van de leerlingen. Verschillende doelen hiervan kunnen zijn: vergroten van de sociale vaardigheden, communicatie, functioneren in een groep, overleggen, samenwerken.

Momenteel biedt Route B de volgende dagdelen onderwijs/begeleiding aan:

Maandag: 9.00- 14.30 (2 dagdelen)
Dinsdag: 9.00- 14.30 (2 dagdelen)
Woensdag 9.00-12.00 (1 dagdeel)
Donderdag: 9.00- 14.30 (2 dagdelen)
Vrijdag: 9.00-12.00 (1 dagdeel)

Binnen Route B bouwen de leerlingen hun aanwezigheid op, afhankelijk van hun belastbaarheid en functioneren binnen Route B.

Visie:

Route B werkt in samenwerking met scholen en zorgpartners, met als doel zo snel mogelijk te kunnen voldoen aan de specifieke onderwijs zorg behoeften van de jeugdige om optimaal tot ontwikkeling te komen.
Route B biedt adequate expertise als er specifieke zorg- en onderwijsbegeleiding nodig is.

Het onderscheidt zich door de integrale aanpak, waarbij zorg en onderwijs aan elkaar verbonden zijn. Daarnaast kenmerkt het zich door het korte en bondige karakter, waarbij snel op- en afgeschakeld kan worden.

Route B werkt vanuit de visie om leerlingen in hun kracht te zetten en werkt daarbij oplossingsgericht en motiverend.

De doelstelling van Route B is om leerlingen weer in hun kracht te zetten, hun kwaliteiten en mogelijkheden in kaart te brengen, de ontwikkeling te stimulering, om zo samen een passend uitstroom perspectief te kunnen realiseren.

Het uitstroom perspectief is bij aanvang gericht op onderwijs, echter kan het voorkomen dat dit niet haalbaar blijkt, dan kun je denken aan de volgende uitstroom perspectieven: dagbesteding, behandeling, arbeid.

Voor vragen of meer informatie over Route B kunt u contact opnemen met Lotte Smidt. telefonisch via 06-18635052 of per mail t.a.v. Lotte Smidt op info@zorgokee.nl

OZA

In samenwerking met enkele scholen in de regio biedt Zorgokee onderwijs- zorgarrangementen (OZA) aan voor kinderen en jongeren die niet (volledig) kunnen deelnemen aan het onderwijsleerproces. Binnen deze OZA’s wordt de leerling in de school begeleid door een persoonlijk (ambulant) begeleider, die in samenwerking met school, ouders en het kind een passend begeleidingstraject op maat maakt. Hierbij worden zorg en onderwijs op elkaar afgestemd om de leerling een zo passend te begeleiden naar een (volledige) terugkeer in het leerproces.

Volg ons op social media